A tengerentúlon, illetve egyre több környező országban is kezdenek elterjedni az úgynevezett „buy now pay later” (röviden BNPL, magyarul pedig vásárolj most és fizess később) rendszerek. Magyarországon az első ilyen szolgáltatóként a Klarna kínálja ezt az új fintech megoldást. Ez pedig rendkívül pozitív hatással lehet a webáruházak konverzióira, vásárlói magatartására.
Vásároljunk most és fizessünk később, avagy mi a BNPL?
A BNPL egy olyan fizetési módszer, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy azonnal megvásárolják a kívánt termékeket vagy szolgáltatásokat, és később fizessék ki azokat részletekben vagy egy meghatározott idő után. Ez a módszer a pénzügyi technológia (fintech) területen vált egyre népszerűbbé, és számos cég és platform kínálja ezt a lehetőséget, mint például a szóban forgó Klarna.
A koncepció lényege, hogy megrendeléskor maga a fintech szolgáltató kifizeti a webshop és vállalkozás számára az adott rendelésünk értékét. Ezt követően azt rajtunk “hajtja be” több részletben. Vásárlói oldalról ez tehát annyit jelent, hogy három egyenlő részletben fizetjük ki a rendelésünket meghatározott időközönként. Mondhatnánk úgy is, hogy a Klarna részére törlesztjük a vásárlásunkat.
Írunk is egy példát: ha vásárolunk egy terméket 90.000 forint értékben, akkor a vásárláskor 30.000 Ft-ot fizetünk. Majd 30 nap múlva a következő 30.000-es összeget, s újabb 30 nap múlva a pedig fennmaradó részletet.
Természetesen minden szolgáltató mást kínál, és a “futamidő” is lehet kevesebb, mint 3 részlet. Jelen állás szerint ez a legelterjedtebb BNPL módszer a Klarna kínálatában.
Miért előnyös a vásárlónak?
A BNPL előnyei közé tartozik a rugalmasság és az azonnali hozzáférés a termékekhez vagy szolgáltatásokhoz. A fogyasztók azonnal megvásárolhatják a kívánt termékeket, még akkor is, ha a teljes összeg azonnal nem áll rendelkezésre. A fizetési feltételeket a vásárlók maguk választhatják meg, például hány részletben fizetnek – ez maximum három lehet. Ez lehetővé teszi, hogy a vásárlók számára könnyebbé váljon a nagyobb értékű vásárlások finanszírozása.
Miért előnyös az eladónak?
A kereskedők számára a BNPL lehetőséget kínál az eladások, konverziók és az általános vásárlókedv növelésére. A vásárlók a jövőben nagyobb valószínűséggel választják a BNPL opciót, mivel vonzó lehet a rugalmasság és a könnyű hozzáférés miatt. És persze azért mert több marad a tárcában. Emellett a kockázatot a fintech cégek, jelen esetben a Klarna vállalja, míg a kiskereskedők azonnal megkapják a teljes vételárat. Mondhatni win-win szituáció.
Klarna az úttörő fintech Magyarországon?
Sajnos kishazánkban eddig nem volt elérhető ilyen szolgáltatás, annak ellenére, hogy külföldön már hosszú évek óta megszokottak az ilyen rendszerek. Mi több, a Klarna 2005-ben volt megalapítva Svédországban – de mint látszik, csak az utóbbi években terjeszkedett több országba.
A Klarna erősség a fentebbi példából is jól látszik. Lényege, hogy a fogyasztónak a vásárláskor csak az első részletet kell kifizetnie, majd a többit 30 naponta. Ez a módszer pedig lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egyenletesen eloszlassák a vásárlás költségét, illetve azelőtt megkapják a terméket, hogy a teljes összeget kifizetnék.
Mindenki igénybe veheti a Klarna szolgáltatását?
A válasz röviden igen, azonban mint mindenhol, itt is meg kell felelni a kritériumoknak. De a jó hír az, hogy ez nem is annyira bonyolult, mint hinnénk.
A Klarna figyeli a felhasználó vásárlási előzményeit, amihez úgynevezett credit score tartozik. A PSD2 irányelv óta a bankok adataira csatlakozhatnak a fintech szolgáltatók, így hozzájutnak ezen adatokhoz. Innen látják például azt, hogy a számlákat időben fizetjük-e, vagy voltak-e a múltban olyan esetek, ami miatt nem lehetünk hitelképesek. Ezáltal ha hanyagok vagyunk, akkor akár bukhatjuk is a BNPL fizetési lehetőséget. Természetesen a korábban említett adatokhoz anonim módon férnek hozzá ezek a fintech cégek.
Klarna, mint fizetési opció
Ma Magyarországon többféle fizetési opció közül választhatunk. A legelterjedtebbek közé tartozik az utánvét, bankkártyás vagy átutalásos megoldás. Hamarosan pedig ezek mellett a Klarna szolgáltatásával bővülhet a nagyobb áruházak felhozatala. Igen, ugyanis a Klarna jelenleg, a cikk írásának pillanatában csak 5 kiemelt üzlettel van leszerződve: Joom, Orsay, Zoot, Footshop és a Puma.
Természetesen a Klarna érdeke, hogy minél több üzlet álljon be mögéjük, így az elkövetkezendő hónapokban folyamatosan újabb partnereket jelenthetnek be, így a magyar fogyasztók is élvezhetik az előnyét.
Ha webshopot szeretnél indítani, de nem találtál még partnert aki segít elkészíteni saját webáruházad akkor jó helyen jársz nálunk! Kattints a linkre az előző mondatban és kérj webfejlesztési ajánlatot!