Tagadhatatlan, de a TikTok a világ egyik leggyorsabban növekvő közösségi platformja, amelyet az utóbbi évek már kellően bizonyítottak. Maga az alkalmazás egy nagyon jól megírt algoritmust használ, amely az egyéni felhasználói élményt helyezi előtérbe. Ez voltaképp azért felelős, hogy a platformon megjelenő videók milyen sorrendben és milyen gyakorisággal jelennek meg a „For You” oldalon. Minden egyes felhasználónak más és más az érdeklődési köre, így egy igazán egyénre szabott oldalt kap a TikTok algoritmus segítségével.
A TikTok algoritmus működésének megértése elengedhetetlen minden tartalomgyártó számára, hiszen ennek ismeretében optimalizálhatóak a videóik, hogy azok minél több emberhez érjenek el. Az algoritmus rengeteg adatot elemez, hogy eldöntse, az adott felhasználó számára mely tartalmak relevánsak, illetve melyek nem.
Az algoritmus számos tényezőt vesz figyelembe, amikor eldönti, hogy egy videó milyen széles körben kerüljön a közönség elé – és ez sok tényezőtől függ. A platform lényege, hogy a felhasználók számára a legérdekesebb és legrelevánsabb tartalmakat jelenítse meg. Ezzel a célja, hogy hosszabb ideig a platformon tartsa őket. Az algoritmus összetettsége abból adódik, hogy a felhasználói viselkedésre adott reakciókat folyamatosan elemzi, és ezek alapján dönti el, hogy egy videó sikeres lesz-e, avagy sem.
Természetesen hirdetni is lehet, de ezt pont egy korábbi cikkünkben fejtettük ki, hogy miért olyan előnyösek.
Milyen a jó videó a TikTok algoritmus számára?
A TikTok algoritmus működése kapcsán leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a legfontosabb szempont az, hogy egy videó mennyi ideig képes lekötni a nézők figyelmét. Az algoritmus számára a nézési idő, vagyis a „watch time”, a legfontosabb mutató. Ez azt jelenti, hogy minél több időt tölt el egy felhasználó egy adott videó megtekintésével, annál nagyobb eséllyel fogja azt a TikTok algoritmus tovább ajánlani másoknak is. A nézési időt másodpercben mérik, így nem feltétlenül a videó hosszúsága a döntő. Hanem inkább az, hogy összesen hány másodpercre sikerül lekötni a felhasználókat.
Például, ha egy 1 perces videót csak a feléig néz meg valaki, az ugyanannyi nézési időt eredményez, mint egy 30 másodperces videó teljes megtekintése. Ennek fényében nem feltétlenül az a cél, hogy minél hosszabb videókat készítsünk. Hanem inkább az, hogy a videó teljes hosszát figyelembe véve minél nagyobb nézési időt érjünk el. Az algoritmus számára a legfontosabb, hogy a felhasználók a lehető legtöbb időt töltsék el a platformon.
Nem csak a „watch time” a lényeg!
Természetesen a nézési idő mellett az algoritmus figyelembe veszi a videóval kapcsolatos egyéb interakciókat is. Ilyenek például a lájkok, kommentek, videó mentések és megosztások. Ezek az aktivitások szintén hozzájárulnak az organikus terjedéshez. Minél több ilyen interakció történik egy videóval, annál nagyobb eséllyel kerül az algoritmus által szélesebb körben terjesztésre. Így, ha egy videó nemcsak hosszú nézési időt ér el, hanem emellett sok lájkot, kommentet és megosztást is generál, az algoritmus nagy valószínűséggel előnyben részesíti azt a „For You” oldalon.
A TikTok algoritmus más szempontokat is figyelembe vesz, amelyek szintén fontosak a sikeres tartalomgyártás szempontjából. Ilyen például az aktivitás, amely magában foglalja a lájkokat, kommenteket, videómentéseket és megosztásokat. Ezek az interakciók mind azt mutatják, hogy a felhasználók mennyire kapcsolódnak a tartalomhoz, és mennyire tartják azt relevánsnak vagy érdekesnek. Emiatt is kiemelten fontos az, hogy a videóink alatt lévő kommentekre válaszoljunk, illetve eleve kommentelésre buzdítsuk a nézőket.
Amiről még nem beszéltünk: a megtartási idő
Másik fontos tényező a megtartási idő, azaz a „retention time”. Ez azt jelzi, hogy a videód mely pontjáig sikerült fenntartani a nézők érdeklődését. Ha például a felhasználók már az első néhány másodperc után elhagyják a videót, az természetesen negatívan befolyásolja a nézési időt, amely, mint korábban említettük, kulcsfontosságú az algoritmus szempontjából. A „retention time” voltaképp azt mutatja, hogy mennyire sikerül a videó elején felkelteni és fenntartani a nézők figyelmét.
A „retention time” javításának egyik leghatékonyabb módja a videó elején alkalmazott „hook” használata. Ez egy olyan eszköz, amely felkelti a nézők érdeklődését, és ott tartja őket a videónál. Nem hiába láthatunk manapság olyan videókat, ahol egyből a csattanót mutatják meg, mielőtt a videó érdemi része elkezdődne. Hiszen a „hook” célja, hogy azonnal megragadja a figyelmet, és arra ösztönözze a nézőket, hogy tovább nézzék a videót.
Természetesen a feliratok használata is fontos szerepet játszhat a „retention time” javításában. A feliratozás egyrészt lehetővé teszi, hogy a videót hang nélkül is érthetővé tegye mindenki számára. Másrészt pedig növeli a nézési időt, mivel az emberek olvasás közben is figyelmesebbek maradnak, így hosszabb ideig maradnak a videónál.
Hogyan tesztel a TikTok algoritmus?
A TikTok algoritmus működése szorosan összefügg azzal, hogy hogyan teszteli a platform a különböző videókat. Folyamatosan elemzi a felhasználói viselkedést, és ennek alapján dönt arról, hogy mely videókat ajánlja tovább szélesebb közönségnek. Ezért is fordulhat elő, hogy néha olyan videókkal találkozol a feeded-ben, amelyek elsőre nem tűnnek relevánsnak számodra. Az algoritmus folyamatosan mér és tesztel: időről időre új érdeklődési köröket mér, és ennek megfelelően ajánl fel új tartalmakat. Például ezért lehetséges, hogy egy 20-as éveiben járó fiatal, focit kedvelő fiú vagy, akinek a legtöbb videó témája, amit kedvel, az az érdeklődési köréhez tartozik. Az algoritmus ettől függetlenül időközönként bedob egy-egy újabb videót más témában, amiben mondjuk vállalkozásról beszélnek, vagy éppen valamilyen kutyás-macskás mókát mutatnak be.
Amikor új videót posztolsz:
Amikor egy új videót teszel közzé a TikTok-on, az algoritmus először kisebb csoportoknak mutatja meg azt. Először is a követőidnek, illetve hozzá hasonló emberek 10-15%-ának – de ezt persze csak abban az esetben, ha elérsz egy bizonyos szintet, hogy miképp reagálnak a felhasználók az adott kontentre. Az algoritmus ezt követően tovább figyeli, hogy ezek a felhasználók hogyan reagálnak a videóra. Mennyi ideig nézik, milyen interakciókat generál, és mennyire tartják érdekesnek. Ha a videód ebben a tesztfázisban jól teljesít, az algoritmus tovább ajánlja azt újabb és újabb felhasználóknak. Így törhetsz a viralitás csúcsára!
A TikTok algoritmus működése tehát egyfajta „tesztelési és tanulási” folyamat. Ha az első körben a videód csak néhány száz megtekintést kap, de ezek a felhasználók pozitívan reagálnak rá, akkor a TikTok algoritmus újabb felhasználók elé tárja azt, így növelve a videó elérését. Ez a folyamat vezethet végül ahhoz, hogy egy videó több tízezres vagy akár százezres megtekintést érjen el a „For You” oldalon, és ezzel organikusan váljon virálissá.
Összességében a TikTok algoritmusának megértése és a videók ennek megfelelő optimalizálása kulcsfontosságú a sikeres tartalomgyártáshoz. A nézési idő, az interakciók, a megtartási idő és a folyamatos tesztelés mind olyan tényezők, amelyek befolyásolják, hogy egy videó mennyire lesz sikeres a platformon. Ha ezeket figyelembe veszed, nagyobb eséllyel érsz el jó eredményeket, és válhatsz sikeres tartalomgyártóvá a TikTok-on. Ha pedig egy jó marketingügynökségre van szükséged, akik nem csak pengék, de naprakészek is a témában, akkor ne habozz felvenni velünk a kapcsolatot!