Ha te is hirdetsz, vagy hirdettél már a Facebook segítségével akkor téged is érint ez a téma. Az Apple a legutóbbi, iOS 14-es operációs rendszer frissítésével „hadat üzent” a Facebook hirdetés optimalizálásnak. Nem meglepő tehát, hogy a Facebook már a kezdetektől ellenezte a frissítésben található újításokat. De mit is takar mindez, és hogyan érint minket felhasználókat és hirdetőket?
Az iOS 14 frissítés és a Facebook véleménye
Ha frissítjük az iPhone készülékünket, mostantól értelmében minden App Storeban megjelenő alkalmazás (ilyen többek között a Facebook, Instagram és a YouTube is) köteles feltüntetni, hogy pontosan milyen adatokat és milyen céllal használják fel. Ennek megerősítéséhez az előbb említett programok megnyitásakor az iOS felülete egy felugró ablakban kéri meg a felhasználót, hogy nyilatkozzon arról, hozzájárul-e a teljeskörű adatkezeléshez. A Facebook szerint ez a teljes képernyős “elriasztó hatású” ablak nagyobb arányban eredményez majd nemleges választ, főleg azok között, akiknek személyes adataik védelme eddig is fontos volt.
Mi változik számomra, mint Apple felhasználó?
Ha engedélyezed az applikációk számára továbbra is a követést, úgy valójában semmi nem változik az eddigiekhez képest. Ugyan úgy megkapja az eddig is elérhető adatokat pl. a Facebook, Instagram, YouTube. Amennyiben nem engedélyezed, hogy kövessen téged az app, abban az esetben kevésbe perszonalizált hirdetésekkel fogsz találkozni. Igen, továbbra is ugyan annyi reklámot fogsz kapni a közösségi oldalakon, nem változik ebben semmi, csak nem biztos, hogy érdekelni is fognak téged ezek a hirdetések.
Mondok egy példát: Ha eddig rákerestél egy Nike Air Force 1 cipőre az egyik webshopban, ott ha használtak remarketing hirdetéseket, úgy később is kaphattál tőlük fizetett hirdetésen keresztül ajánlatokat. Ezentúl ez megszűnhet. De az is lehet, hogy olyan hirdetésekkel találkozol majd, aminek nem is vagy valódi célcsoportja, hiszen kevesebb vagy semmilyen adatot nem tud majd rólad a Facebook hirdetési algoritmusa, amiből megfelelően dolgozhatna.
Mire készülj az iOS 14 alatt, ha fontosak neked a Facebook hirdetések?
1. Csökkeni fog az egyéni célközönséged mérete
Mivel kevesebb felhasználót tud majd azonosítani, feltérképezni a Facebook, így értelemszerűen az elérhető adatok mennyisége is csökkenni fog. Ennek egyik látványos hatása lesz, hogy az egyéni célközönségek mérete csökkenni fog a Facebook hirdetés használatakor.
Egy extrém példa, de valós: Ha Apple eszközökhöz értékesítesz kiegészítőket, akkor drasztikus csökkenést is tapasztalhatsz majd, míg egy Android kiegészítőkkel foglalkozó webshop szinte meg sem érzi majd ezeket a változásokat.
2. Negatív, értetlenkedő visszajelzések
Az optimalizált hirdetések hiánya a felhasználókat is bosszanthatja majd. Miközben a hírfolyamot pörgetik, biztosan találkoznak teljesen irreleváns hirdetésekkel, amit egy dühös reakció vagy negatív komment társaságában hagynak el. Erre nekünk hirdetőknek is fel kell majd készülnünk. Éppen ezért ne lepődjünk meg, ha egy-egy hirdetésnél ezek után moderálnunk kell a komment szekciót, vagy azt tapasztaljuk, hogy elégedetlen reakciók érkeznek.
3. Több munka a Facebook hirdetésekkel
Nem meglepő, hogy az egyik legtöbb plusz munkát a hirdetések és azok optimalizálása fogja jelenteni. A részletes célzást is nehezíti majd, de a konverziókra is kihatással lesz az iOS 14 frissítése.
(Így nálunk is több befektetett munkát igényel majd az online hirdetéskezelés névre keresztelt szolgáltatásunk is.)
- A nemre, életkorra való célzást nehezíti, hogy nem kapunk vissza adatokat a felhasználótól
- A konverziók később, akár 48 órás késéssel érkezhetnek be az analitikai rendszerbe
- Domainenként maximum 8 db konverziós adatot tudunk használni
Az még talán a kevésbé szívbemarkoló dolog, hogy több munkába kerül majd a hirdetések elkészítése, de mindez a Facebook hirdetés hatékonyságára is rányomja majd a bélyegét.
4. Remarketing
Ahogy azt mér korábban is említettük, a remarketingre is hatással lesz a frissítés. Amennyiben te is használtad a weboldaladra érkező felhasználók visszacsábításához ezt, úgy ne lepődj meg, ha csökkenni fog a hatékonyság a remarketingednek. Persze később akár lehetnek változások vagy olyan kiskapuk, melyet érdemes lehet ennek érdekében kihasználni, de jelenleg a korábbi hatékonyság csak vágyálomnak tűnik.
Milyen lehetőségek vannak, hogy csökkentsd az iOS 14 frissítésének hatásait?
Mindenek előtt érdemes a saját platformokat erősíteni. Ide tartozik pl. az e-mail lista erősítése, a hírlevelek újragondolása és a közösségi oldalunk kommunikációjának fejlesztése.
Nézd át az eddigi statisztikákat és készülj fel, hogy milyen hatást gyakorolhat rád az, ha elveszted az Apple felhasználók adatait. Ellenőrizd például, hogy mennyi látogatód volt iOS operációs rendszerrel rendelkező az elmúlt időszakban organikusan, vagy a kampányaid során.
A Facebook eszközök átvizsgálása és optimalizálása sem maradhat ki. Ellenőrizd a domain neveket, a konverziós célokat állítsd be és priorizáld őket.
Ha mindezeket megtetted, és úgy gondolod, hogy rád is érezhető hatást fog gyakorolni a frissítés, akkor érdemes újragondolni a online marketing stratégiát is, beleérte az iOS 14 alatti Facebook hirdetés és más eszköz használatát is.
Az iOS 14 eddig említett frissítése 2021 májusában-júniusában fog megérkezni, így még van időd átnézni és átgondolni a fentebb leírtakat.