Mi lesz akkor, ha a Facebook-ot és az Instagram-ot magában foglaló Meta úgy dönt, hogy leállítja két legismertebb szolgáltatását Európában? Segítünk: káosz.
A Meta az elmúlt napok folyamán adta le éves jelentését az Amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet számára, melyben az óriás egy olyan szcenáriót is belengetett, mely szerint leállíthatja két ismert szolgáltatását EU szerte. Hogy miért? A válasz egyszerű: a GDPR irányelveire vonatkozva.
Már 2018-ban meggyűlt a baja a Facebook és Instagram párosának a GDPR-al
Az Európai Unió 2018. májusában vezette be az általános adatvédelmi rendeletet, vagyis rövidebb nevén a GDPR-t, amely most közbeszólhat az óriásnak. Az előírás kimondja, hogy az európai felhasználók adatait kizárólag európai szervereken lehet tárolni, nem pedig amerikaiakon, mint jelenleg. A tech-óriás állítja, hogy az adatok jelenlegi feldolgozási módja esszenciális számukra a célzott hirdetések miatt.
Elviekben a Meta 2022-ben köt új megállapodást az EU-val az adatkezelést illetően. A kérdés már csak az, hogy miként tudnak megegyezni, milyen kompromisszumok mellett? Feltehetően mindkét fél célja, hogy közös nevezőre jussanak, hiszen a Facebook számára is fontos tényező, hogy ne szakadjon be a részvényárfolyam. Valószínűleg Zuckerberg csapata a mostanihoz hasonló belengetésekkel próbál meg nyomást gyakorolni a törvényhozókra. Érdekesség egyébként, hogy azóta többen felszólaltak különböző platformokon, hogy nem bánnák, ha végre eltűnne a piacról a Facebook és az Instagram párosa.
Mi lenne, ha a Meta nélkül maradnánk?
Ugyan nem tudjuk, hogy milyen egyezmény születik meg az elkövetkezendő hónapok folyamán, de vállalkozóként mégis érdemes felkészülni a legrosszabbra. Jelenleg a Facebook a legnépszerűbb platform hirdetések szempontjából. Ha ezt a szolgáltatást teljesen kitiltják, akkor az több kisebb vállalat megélhetését teszi kockára, ám ugyanez elmondható azon cégeknél egyaránt, akik az Instagram marketingre gyúrtak rá az utóbbi években. Ha ezek megszűnnének, akkor teljesen a kukába mehet vállalkozók ezreinek munkája, kik az utóbbi években csak ezeken a platformokon nyomták a marketinget.
Mit lehet ezellen tenni? Sajnos mi hétköznapi emberek kevesek vagyunk, hogy beleszóljunk az ilyen kaliberű dolgokba. Érdemes a TikTok marketingre már most átállni, hiszen jelenleg megannyi kiaknázatlan lehetőség rejlik benne. Ahogyan múltkor beszámoltunk, teljesen más célközönséget is el lehet vele érni, ami mellett sokkal olcsóbb hirdetési alternatívát kínál, mint a Facebook.
Mi a véleményünk a mostani hírről? Az, hogy az alábbi esettel a Facebook ugyan készül egy nem kívánt forgatókönyvre, azonban lehetséges, hogy nagyobb port kavartak most ennek belengetésével, mint kellene. A Meta célja sosem az lesz, hogy kitiltsa magát egy-egy kontinensről, hiszen azzal alaposan visszaesne a cég bevétele, ami egy profitorientált cégnél elképzelhetetlen.
Ti mit gondoltok a témáról? Szerintetek milyen új egyezséget köt majd a két fél, illetve milyen kompromisszumokra számíthatunk? Mi kíváncsian várjuk a jövőbeli fejleményeket!