A YouTube bejelentette, hogy béta verzióban, de Magyarországon is elindul a Shorts-ra keresztelt újításuk! A videós platformon már 2020 szeptemberében bejelentette az Shorts érkezését, de mindeddig Magyarországon még nem volt elérhető. Viszont a július elején történt bejelentésnek hála, az eddigi 26 ország mellé csatlakozhatott még 100 olyan régió, ahol elérhető a YouTube szolgáltatása, így hazánk is.
De mi is az a YouTube Shorts?
Röviden és tömören: Ez a YouTube új, rövid formátumú videós újítása, mellyel látványos, rövid videókat lehet készíteni a mobiltelefonunk segítségével. Nem titkolt módon, ezzel a fejlesztéssel a TikTok siker hullámára szeretne a felülni a YouTube is. A lényege, hogy könnyen és gyorsan fogyaszthassuk a rövid videós tartalmakat.
Új funkciókkal, de nem új a formátummal startol a YouTube Shorts
Maga a Shorts már elérhető volt Magyarországon, de csak nézőként tudtuk használni a szolgáltatást. A júliusi bevezetésnek hála, ezentúl már szerkesztői, tartalomgyártói módban is használhatják a felületet a magyar tartalom gyárosok is. Nézzük milyen plusz funkciót jelentek meg a szerkesztői móddal:
- szöveg hozzáadása a videó egyes pontjaihoz,
- automatikus feliratozás a videókon,
- akár 60 másodperces felvétele a Shorts kamerájával,
- korábban készített videók hozzáadása a telefonod galériájából a Shorts kamerájával készített felvételekhez,
- alapszűrők hozzáadása a Shorts videók színkorrekciójához.
Mi lesz a zenével, azaz a jogvédett tartalmakkal?
Nem elhanyagolható kérdés, hiszen a jogvédett zenéket a YouTube eddig is szigorúan vette. Elég csak visszagondolni az előző évek jogi csatározásaira, ahol az Európai Parlamentben a szerzői jogok törvényét vette górcső alá.
A YouTube közleménye szerint a Shorts-ban a zenét illetően, a művészek és a tartalomgyártók részére dalok széles tára áll majd rendelkezésre, így Shorts videóikban több mint 250 kiadó zeneszámait használhatják fel tartalomgyártás céljára.
A felhasználóknak továbbá lehetőségük nyílik majd audiomintákat kipróbálni. Ez azt jelenti, hogy nem csak más Shorts videókból, de a YouTube-on szereplő bármely videóból is. A felhasználók a saját kreatív ízlésük szerint alakíthatják át a YouTube-on szívesen nézett vagy éppen felkapott tartalmakat. Így akár kedvenc vicceikre reagálva, vagy komikus jeleneteket újrajátszva gyárthatnak tartalmat. Az ellenőrzés a tartalomgyártók kezében lesz, és ezáltal akár el is utasíthatják, hogy egy-egy hosszabb videójukat feldolgozzák mások.
Valódi riválisa lesz a Shorts a TikTok-nak?
Erre a kérdésre érdemes lesz visszatekinteni 1-2 év múlva, hogy lássuk miként sikerült a Google számára a YouTube-ra bevezetett újítást „eladnia” a felhasználók számára. Az biztos, hogy a YouTube jelenleg is a világ legnagyobb videós platformja, de a TikTok világszintű berobbanása már tisztán látszik, hogy bekövetkezett. Mind szórakoztatás, mind üzleti érdekek alapján is folyamatos a TikTok fejlődése, így tényleg nagy harc lehet a két platform között a nézők és a tartalomgyártók kegyeiért. Az Instagram is belépett 2020-ban a Reels nevezetű fejlesztésével a versenybe (ám Magyarországon ez még nem érhető el), de jelenleg nem sikerült lassítania a TikTok térnyerését. Az viszont biztosnak látszik, hogy a videós formátum kiemelt fontosságú lesz a jövőben a közösségi oldalak életében.
Amennyiben szeretnél értesülni más social media hírekkel kapcsolatban is, úgy látogass el egy csésze kávé társaságában a blogunkra legközelebb is!