Az elmúlt hetekben felpezsdült az élet a Clubhouse körül. Nem hallottál még róla? Semmi baj, hiszen tényleg eléggé friss a sztori. Tarts velünk a következő pár bekezdésben, és bemutatjuk, hogy mi is az a Clubhouse?
Mi az a Clubhouse?
A Clubhouse egy olyan közösségi felület, melyben csatlakozhatsz podcastekbe, beszélgetésekbe, melyeken belül különféle témákban lehet emberekkel beszélgetésbe elegyedni. Élő adásban lehet nyomon követni exkluzív interjúkat vagy különféle vitákat. Nem minden beszélgetésben lehet aktív résztvevőként becsatlakozni, bár eleve az egész felépítése olyan mint egy klub, ahova csak azok csatlakozhatnak, akit egy meglévő tag meghív. Első alkalommal mindenkinek 2 meghívó kerül a birtokába, ám ennek ellenére a Clubhouse felhasználói tábora folyamatosan növekszik.
2020 májusában indult kb. 1500 felhasználóval, idén (2021-ben) elérték a kétmilliós felhasználói bázist. Nagy lendületet adott a növekedéshez az is, hogy megjelentek olyan hírességek, celebek, akik aktívan használják a platformot. Az egyik nagy kedvenc például, a mostanában igen aktív Elon Musk.
A beszélgetésre épülő közösségi felületek
Nem újkeletű az online beszélgetésre, hangalapú kommunikációra épülő platformok megjelenése. Alapvetően a „gamer” közösség igényeit elégítették ki ezek a felületek, hiszen a csapatjátékra épülő játékok során kiemelten fontos a jó minőségű és megbízható beszélgetési felület. Ilyen például a 2015-ben alapított Discord vagy a TeamSpeak.
Ám mint minden, úgy ezek a felületek is továbbfejlődtek, és ennek hála más csoportok is megjelentek. Így lehet az, hogy a mostani pandémiás helyzetben, akár online tanórákat is tartanak a discordon, vagy tőzsdei tippeket osztanak meg különböző chat szobákban. Ebből is látható, hogy a felhasználási terület eléggé kiszélesedett.
A Clubhouse belülről
Sikeres csatlakozás után a felhasználó kiválaszthatja az őt érdeklő témákat, és a Clubhouse ez alapján kínál neki az érdeklődési köréhez kapcsolható chatszobákat. Maga a szoba olyan, mint egy konferencia hívás, annyi különbséggel, hogy itt néhány résztvevő (speaker) beszél, a többiek pedig hallgatóként vannak jelen a beszélgetésben.
A beszélgetések magán a Clubhouse felületén nem hallgathatóak vissza újra jelenleg, de természetesen vannak olyan felhasználók akik rögzítik ezeket és feltöltik más közösségi portálokra, ahol olyanok is végighallgathatják a beszélgetést, akik nem regisztráltak még a felületre.
A Clubhouse előnye pszichológiailag, hogy az emberek félnek a lemaradástól, kimaradástól. Így a beszélgetéseket is előre keresik, szeretnének élőben ott lenni, így több időt eltölteni az alkalmazásban, ami természetesen a fejlesztőknek az érdeke.
A jó időzítés siker kulcsa?
A jelenlegi helyzetben mondhatnánk azt is, hogy borítékolható egy ilyen platform sikere? Nem igazán, de több tényező is besegített.
A home office világába szorult emberek, akik a hétvégéket is már otthon töltik, nincs lehetőségük új emberekkel találkozni, esetleg nem tudnak olyan témákról beszélni családon belül, melyek napi szinten érdeklik őket, számukra egy üdítő helyszín a Clubhouse. A többi, emberi hangra épülő közösségi felülethez képest azért is kaphatott nagyobb figyelmet, hiszen jó volt az időzítése.
2021-ben egyébként is egyre nagyobb és kiemelkedőbb szerepet társítanak a podcastek számára a szakemberek, hiszen a képernyő bámulása már-már egész napos tevékenységünk, de az emberi hangra ugyan úgy vágynak az emberek. A podcast segítségével pedig mentesülhetünk a képernyőtől, de megmarad az emberi hang hatása.
A Clubhouse marketing szempontból
Persze kevés még a tapasztalat az alkalmazással kapcsolatban, illetve „csupán” kétmillió felhasználó használja jelenleg. Az biztos, hogy vízválasztó lesz, ha sikerül leküzdeni a járványt és újra indul az élet a világban, milyen irányba mozdul el ez a közösség? Ezek után fog kiderülni, hogy milyen irányba érdemes a elindulni marketing szempontból is.
Az viszont tisztán látszik, hogy a Clubhouse felülete tökéletes lehetőséget biztosít egy közösség létrehozására márkák és felhasználók között, vagy akár influencerek és követőik között. A lényeg, hogy egy újabb felületen van lehetőség marketingtevékenységünk kiterjesztésére.
Ahogy szoktuk mondani, a közösségi média felületek nem csökkennek, inkább nőnek. Ha te is így gondolod, akkor lehet téged is érdekelhet majd a közösségi média kezelésről szóló szolgáltatásunk!
Na de visszatérve a Clubhouse-hoz: Akár a piackutatás során kisebb fókuszcsoportokat is bevonhatunk a chatszobáink ajtaja mögé, ahol például a termékfejlesztés különböző szakaszaiban véleményt is kérhetünk tőlük, így akár ezt a folyamatot is online végezhetjük.
Akár csak a Facebook csoportokat, úgy a chatszobák is nyithatnak lehetőséget majd értékesítésre vagy a különböző marketing tevékenységek népszerűsítésére. Illetve kiegészítő szolgáltatásként is kaphatják a vásárlóid ezt a lehetőséget, így például életmód tanácsadóként egy ilyen csoporttagság lehetőségét is tudod majd értékesíteni, ahol napi, heti vagy havi szinten kapnak élő tartalmat veled a vásárlóid.
Mindenesetre érdemes lesz követni és figyelni, hogy a márkák miként kezdik el használni saját célra a felületet.
Elon Musk és a Clubhouse
Ki más lenne az egyik legnépszerűbb felhasználó, ha nem a világ jelenlegi leggazdagabb embere Elon Musk, aki előszeretettel nyúl bele új, innovatív dolgokba. Ilyen volt a PayPal, a Tesla a SpaceX projekt vagy akár a Dogecoin, illetve a Bitcoin „pártfogása” is.
Tudható, hogy Elon Musk szeret a nagyközönség elé is kiállni, akár Twitteren piacbefolyásoló bejegyzéseket közzétenni, vagy kommunikálni a közösségével. Így érthető, hogy a Clubhouse felületén is részt vett egy, több mint 1 órás beszélgetésben, ahová mások is becsatlakozhattak.
A beszélgetést itt meg is hallgathatjátok:
Elon Musk olyannyira bele is szeretett a Clubhouse közösségi felületébe, hogy éppen a minap beszélgetésre hívta meg az orosz elnököt, Vlagyimir Putyint.
Az alkalmazást egyébként iOS eszközödre ide kattintva tudod letölteni az alkalmazást.